2009-08-26

#0017: Semesterresa

Förra veckans semesterresa gick till Kalmar:



Trevlig stad med ett trevligt hotell precis vid vattnet i hamnen:



Och när man är i Kalmar så är man ju nära Glasriket, och det gillar min sambo. Många glasbruk blir det. Ja, hur många glasbruk blir det? Jag har faktiskt räknat på det! 1, 2, 3.... 15 stycken!

Bergdala, Boda, Johansfors, Kosta, Lindshammar, Målerås, Orrefors, Rosdala, Sea, Skruf, Strömbergshyttan, Transjö och Åfors:

Visa bilder/bildspel

Men det är ju bara 13? Nybro och Pukeberg också då, men där blev det inga bilder.

En lätt överdos av glas... tur att man är tillmötesgående och snäll :-) Men så är ju hon snäll mot mig också som låter mig besöka gamla övergivna folkparker och bilskrotar... mer om det i nästa bloginlägg.

Sen är det ju nära till Öland också. Och är man glasintresserad (vilket faktiskt jag också är) så är Vida konsthall värt ett besök:



Dels är själva stället rätt läckert designat, med en fin uteservering. Sen finns också två stora utställningar med paret Hydman-Vallien. Först Ulrika (som jag väl inte riktigt förstår grejen med):



Och sen förstås Bertil, som jag verkligen förstår grejen med! Om man tror att glaskonst är detsamma som slipad kristall från Orrefors så ska man titta på Bertils sandgjutna skapelser. Liknar inget annat:



Glas är överhuvudtaget väldigt fascinerande. Att sand upphettad till 1400 grader kan formas i händerna med en blöt tidning och sen bli helt genomskinlig är inte lätt att begripa ens när man ser eller gör det själv.



Vi provade faktiskt att blåsa glas själva (med viss assistans förstås) och det var riktigt kul. Tack Sara för SmartBoxen! Det där kan man göra igen nån gång.

Annars var väl själva Glasrikedelen lite sådär. Sent på säsongen innebär väldigt lite folk (ensamma på Boda glasbruk bl.a.) och utställningarna kändes lite urplockade och intetsägande. Bäst var nog Bergdalas lysande elgitarrer:



Men vi (hon) kom ju inte hem tomhänta för det...



Jag får väl lov att stå ut med en Ulrika-vas hemma då. Våra egna glas brevid!
Kamerans räkneverk: samma som igår

Just nu i högtalarna: Duran Duran - Ordinary world

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar