2009-10-03

#0024: Sea Side har kantrat

Nu är slutet nära för Sea Side:





Förra onsdagen kantrade det riksbekanta (?) fartyget Sea Side vid Ekerö och ligger nu på sidan. Jämför med bilderna i mitt bloginlägg från 29/7. Det är nästan 90 graders skillnad... :-)

Nu är väl ändå slutet nära för denna segdragna historia om den gamla Hurtigruttkryssaren som de senaste åren legat i Tappströmskanalen, i väntan på... ja vadå. Historien finns beskriven på många ställen.

Ekerö kommun

SVT play

Sea Side byggdes 1953 och hette tidigare Skogøy och trafikerade sträckan Narvik-Lofoten under 33 års tid. Hon såldes och låg sedan en tid vid Packhuskajen i Göteborg under oklara ägarförhållanden. På något sätt hamnade hon till slut vid Ekerö, där hon nu ligger.

Fartyget har tidvis varit ute till försäljning, bl.a. på Blocket för 1,5 miljoner kronor. Renoveringen blir lite kostsam bara...

Naturligtvis kan folk inte hålla sig borta vilket gjort att fartygets skick blivit allt sämre med tiden. Något underhåll av fartyget har ju inte heller direkt gjorts. Senaste beskedet var att kronofogden beslutat om skrotning eftersom någon ägare inte verkar vilja ge sig till känna.

Och själv konstaterar jag - återigen - att man alltid är för sen. Man ska aldrig tänka "äh, det där kan jag fotografera sen" eftersom det där "sen" till slut inte finns. Alltså, jag kom aldrig in i Sea Side, utan har bara 4 exteriörbilder. Nåja, livet går vidare... för mig alltså men förmodligen inte för Sea Side.
Kamerans räkneverk: DSC_3489

I högtalarna: Cult - Wild flower

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar