2010-01-16

#0042: Konsten att göra 1 minut naturfilm på 2 år

BBC är ju helt fantastiska på att göra naturdokumentärer. Deras serie "Plants" som handlar om växternas liv visar verkligen att det är frågan om levande organismer. De använder tekniken "time-lapse", d.v.s. de använder vanliga stillbildskameror för att ta massor av bilder med intervall som sedan sätts ihop till en film. 6 delar finns på YouTube, och på slutet visar de hur det går till rent tekniskt (8 minuter in i del 5 samt hela del 6).

Se och beundra:

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Kameraåkningen över kullen som är ca 1 minut lång tog alltså 2 år att göra. Snacka om fotoprojekt!

Hittade tipset på Moderskeppet, tack för det.

Eftersom jag nu försöker driva nån sorts fotorelaterad hemsida/blog så får jag väl lov att lägga in lite av mina blombilder också då. Inte för att jag direkt kan konkurrera med BBC, men ...

Visa 19 bilder som bildspel

[singlepic id=24 w=320 h=240 float=]

Det som slår en (mig) när man fotar blommor på nära håll är:

  • de är väldigt vackra

  • det finns oändligt många fina motiv

  • det är väldigt svårt att göra något bra av en blombild, d.v.s. att få det att bli nåt mer än "bara" en bild av en blomma

  • jag ska nog undvika att köpa ett makro-objektiv eftersom jag då skulle kunna spendera många timmar (som jag inte har) på att krypa runt på alla fyra och leta småmotiv


Inga nya bilder...

... och ingen musik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar