2010-01-30

#0045: Ljus, ljus, ljus och Minttu

Roade mig med att leka lite med ljuspunkter och oskärpa. Anledningen var egentligen en diskussion på Fotosidan där en väldigt perfekt oskärpebild var på tapeten, och frågan var om den faktiskt var ett foto eller en illustration. Jag hävdar att det är en illustration eftersom cirklarna är så extremt runda och perfekta. Så jag var ju tvungen att testa själv hur ett riktigt foto blir:





Någotsånär runda cirklar i mitten, men så fort man kommer utåt kanterna blir det ellipser. Teknikinfo för den intresserade: 70 mm brännvidd på fullframe-kamera, f/2,8, fokus på närgränsen 0,35 m, ljusprickarna är lampor på 20-500 meters avstånd.

Väl hemma så blev det ljusbilder av annat slag:





Och eftersom det var kallt ute så kunde man sen (utan att skämmas) värma sig med varm O'boy och Minttu. Flytande mintchoko! Dessutom får man en tandkrämsfräsch andedräkt. En så kallad win-win-situation :-)


Kamerans räkneverk: DSC_5378
Just nu i öronen:
Project Pitchfork - I live your dream

2 kommentarer:

  1. schysst! verkligen schysst! Såfort jag åker så kommer chokladen och alkoholen fram..

    SvaraRadera
  2. Gillar de där "Bokeh" bilderna eller vad det nu heter.... är inte så haj på sånt..än... men eftersom jag går samma kurs som du "Visuell kommunikation" så kanske jag blir lite bättre :-D

    Susanne
    http://snyggastdesign.blogg.se

    SvaraRadera