2012-04-25

#0091: Sony NEX-5N

Varning för tekniksnack.....

Under de senaste åren har jag fotograferat med en Nikon D700. En kamera med fantastisk bildkvalitet, särskilt när ljuset börjar tryta. Men den har förstås en nackdel: den är stor, tung och klumpig. Och hur bra bilder den än ger, så tröttnar jag ibland på att släpa runt på 2 kg i en hand. Tur då att utvecklingen faktiskt gått framåt! Idag finns det nämligen kameror som ger i princip samma bildkvalitet men i ett betydligt mer hanterbart format. Jag har velat lite fram och tillbaka, men för nån vecka sen slog jag till på en Sony NEX-5N. En spegellös systemkamera i kompaktformat:

Jag har inte riktigt bestämt mig huruvida den är snygg eller ful ännu. Storleken är förstås svår att se på bild, men det är alltså en kamera som är ynka 11 cm bred och 6 cm hög. Djupet är (för själva kamerahuset) inte mer än 2,5-4 cm beroende på var man mäter. Det som tar plats är objektivet. Och då är det ändå inte större än 6 cm långt och 6 cm i diameter. Total vikt inte ens 0,5 kg. Och allt får plats i en jackficka. Och eftersom det är en systemkamera kan man byta objektiv, och alltså sätta på något som är ännu mindre.

Så vad är haken då? Något negativt måste väl finnas? Visst gör det, men det är ganska obetydliga saker. Bildkvaliteten är såpass bra jämfört med D700'n (i princip samma klass) att jag inte kan sätta det på minus-sidan. Ett möjligt minus är väl att NEX'en inte har någon riktig sökare (det är bl.a. det som ger den dess kompakta format) och det känns lite ovant att använda skärmen på en "riktig" kamera. Till min D700 har jag dessutom en uppsättning "proffsobjektiv" med fast bländare 2,8 vilket ju ger ljusstyrka och kort skärpedjup. Det är inte lika lätt att fixa med NEX'en, iallafall inte så länge man vill behålla det lilla formatet. Kit-zoomen som jag köpt med är väl som alla andra normala kit-zoomar, d.v.s. den har bländare 3,5-5,6 och ett brännviddsomfång på motsvarande 27-83 mm. Till min D700 har jag en 24-70/2,8 och då är ju D700 en fullformatskamera medan NEX'en har 1,5 crop så det påverkar förstås saker som skärpedjup. Men vi får väl se, en av grejerna med NEX är dess möjlighet att via små adaptrar kunna använda all världens olika gamla småobjektiv som ligger och skräpar i hyllor här och där. Jag ska försöka få tag på några sådana och se vad det ger.

En liten storleksjämförelse med min D700 och en vanlig kompaktkamera (Canon Ixus 860) visar kanske bättre hur liten denna systemkamera faktiskt är:


Kamerahuset på NEX-5N är som synes bara obetydligt större än kompaktkameran. En "riktig" systemkamera som D700 är ju rena monstret i jämförelse. Ska bli rätt skönt att slippa släpa runt den vid vardagsfotografering.

Bildkvalitet då? Den är som sagt hög. Det sitter samma sensor i NEX'en som i t.ex. Nikons D7000, och den ger resultat som faktiskt förvånar. Jag som vant mig med att D700'n ger väldigt bra bilder i dåligt ljus (d.v.s. på höga ISO) trodde väl inte att en liten pytte som NEX riktigt skulle kunna ge den en match, trots allt positivt jag läst om den, men..... Den ger i princip samma kvalitet! Helt fantastiskt! Nedan följer några enkla testbilder tagna med både D700 och NEX-5N på ISO 1600 till 25600. Och en bild på ISO 1600 från Canon Ixus kompakten som jämförelse. Klicka på bilderna för att se dem i större storlek.

Först ISO 1600, 1/10 sek, f/5,6:
D700, ISO 1600

NEX-5N, ISO 1600

Ixus 860, ISO 1600

ISO 3200, 1/20 sek, f/5,6:
D700, ISO 3200

NEX-5N, ISO 3200

ISO 6400, 1/40 sek, f/5,6:
D700, ISO 6400

NEX-5N, ISO 6400

ISO 12800, 1/80 sek, f/5,6:
D700, ISO 12800

NEX-5N, ISO 12800

ISO 25600, 1/160 sek, f/5,6:
D700, ISO 25600

NEX-5N, ISO 25600

Jag är klart imponerad. Vem behöver egentligen blixt längre? Jo, jag vet, blixt är bra på många sätt, men bra bilder på höga ISO ger rätt mycket möjligheter. Samtliga D700- och NEX-bilder är för övrigt råbilder framkallade i Lightroom med i princip likvärdiga standardinställningar. Det betyder att de går att brusreducera en hel del utan att tappa särskilt mycket detaljer. Bilderna kan alltså bli ännu bättre.

Ett par kul anekdoter i samband med kameraköpet:

1. Min sambo räknade efter hur många kameror jag köpt de senaste 12 åren. 8 stycken fick hon det till. Och? Som om det skulle vara nåt konstigt. Jag förstår inte alls vad hon försökte påpeka.... :-)

2. Strax efter att jag köpt kameran var vi på middag hos vänner. Värdinnan noterade att jag hade en ny kamera och undrade när jag hade köpt den.
"Det var bara ett par dagar sen" sa jag.
"Jaha, är den så ny?" sa hon.
"Ja, det är en Sony" svarade jag.
Hon fattade nog inte ens hur kul det var... :-)

Kamerans räkneverk: DSC_7594
I högtalarna: faktiskt ingenting

2 kommentarer:

  1. Spännande att se alla bilder, eller? Det tycker inte jag. Roligare med bilder som har olika motiv. Väntar på inbjudan för att se alla Mexico bilderna.
    K

    SvaraRadera
  2. Jag varnade ju för tekniksnack. Kanske skulle varnat för teknikbilder också... Inbjudan kommer, nån gång.

    SvaraRadera